skip to Main Content
Employer Branding, Waarom Is Het Belangrijk?

Employer branding, waarom is het belangrijk?

Employer branding gaat in de basis over het aantrekken van nieuw talent, het creëren van een aantrekkelijke werkplek en het betrokken houden van huidig personeel. Heb je moeite met het aantrekken van personeel? Dan loop je de kans dat de groei van je bedrijf stagneert. Met employer branding voorkom je dit en verbeter je het imago van de organisatie.

De definitie van employer branding

Auteurs Waasdorp, Hemminga en Roest – van het boek Bouwen aan het Nieuwe Employer Brand geven een definitie van employer branding:

Een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie verkrijgen en behouden als werkgever in de mindset van (potentiële) medewerkers en hun beïnvloeders met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.

Het doel van employer branding

Het gaat er vooral om een goede werkgever te zijn en dit betekent dat zowel interne als externe communicatie belangrijk zijn. Bij employer branding is het van belang hoe je als werkgever ervaren wordt. Dit is niet het doel, maar het middel want onthoud: je wilt een plekje in de mind van je (toekomstige) personeel bemachtigen. Het doel is duurzame relaties op te bouwen, goed werkgeverschap en maatschappelijke betrokkenheid. Denk in het laatste geval bijvoorbeeld aan inclusieve personeelswerving.

Hoe begin je

Investeer in de bedrijfscultuur van je organisatie. Hoe ben je voor je personeel van betekenis? Je huidige personeel zijn de ambassadeurs van je organisatie en dragen bij aan een positief imago. Doe intern onderzoek om te achterhalen wat de sterke elementen zijn om extern te communiceren.

Het liefst laat je een externe expert met een onbevooroordeelde blik naar je personeelszaken kijken. Benieuwd naar employer branding binnen jouw organisatie? Neem daarom vandaag nog contact op: [email protected]

Back To Top